Bassegoda des de Can Nou (Albanyà)

Faré servir la toponímia del mapa de l’editorial Alpina
Al costat de ponent del mas de Can Nou surt el camí, senyalitzat amb un pal d’Itinerànnia i pintura de GR. Arranquem en direcció al refugi Bassegoda però no arribem perquè al cap de poc deixem el camí per girar al nord-est per adreçar-nos al pla Ventolà. Més endavant comencem a pujar de valent, passem per sota del cingle d’en Penitent i els cingles de Can Nou per acabar als peus del roc Major, on fem una petita aturada per recuperar forces.
Continuem camí i iniciem una lleugera baixada en sentit nord-oest per remuntar pendent per l’escaler, para dirigir-nos al cim de l’Escaleró, que assolim després d’una llarga caminada per terreny rocós amb perfils molt esmolats.Més enllà d’aquest cim baixem al coll de Bassegoda, lloc on trobem la pista que és el Camí de Ribelles a Bassegoda.
Creuem aquesta pista i continuem pel bosc en direcció al coll de la Bateria. En el coll agafem el corriol que, en forta pujada ens porta al peu de la roca on trobem les marques de pintura que ens ajuden a pujar al lloc on ens espera la cadena que facilita la grimpada previa al cim.
Ja hem fet al cim tot el que s’acostuma a fer en aquests llocs i iniciem la baixada, més delicada per allò de veure el pendent de cares. De nou a terreny ferm continuem ara en sentit sud-oest fins que trobem el viareny que, per l’esquerra, deixa el camí per on s’acostuma a pujar o baixar a Sadernes per l’ermita de Santa Helena. El camí que prenem baixa fort per pendent on alternem tarteres i zona de bosc.
En principi la baixada hauria d’haver acabat al coll de Riu, però abans d’això, en veure una altra possibilitat, flanquegem en sentit est per acabar a la mateixa pista, però més amunt, ja gairebé a tocar de les ruïnes de Can Cureia. Més enllà de les seves restes arribem a Sant Miquel de Bassegoda i més enllà encara al refugi de Bassegoda. És tancat, però a la seva terrassa fem una aturada per contemplar la panoràmica que se’ns ofereix.
Després del descans continuem. Al cap de poc trobem l'encreuament per on ja hem passat al començament del dia així que no resta més que desfer camí per tornar de nou a l’aparcament.